Deelauto past perfect in mix van Hanne-Maria en Egon
Nog niet zo heel lang geleden stond er bij Hanne-Maria (42) en Egon (63) in Heerlen een eigen auto voor de deur. Ze kozen er echter heel bewust voor om die weg te doen, en voortaan gebruik te maken van het openbaar vervoer, de (deel)fiets én de deelauto’s van Greenwheels bij het NS-station nabij hun huis. ‘Ik noem dat onze flexibele mobiliteitsmix’, zegt Egon trots. ‘En die bevalt ons echt goed.’ Hanne-Maria is dat volmondig met hem eens. ‘Duurzaamheid vind ik bovendien erg belangrijk. En daarnaast is het heel fijn dat zo’n deelauto je ontzorgt.’
Ik ben Egon en ik gebruik de deelauto omdat ik de flexibiliteit van mijn mobiliteitsmix weet te waarderen. Ik ben Hanne-Maria en ik gebruik de deelauto graag omdat het me ontzorgt. We hebben hier een fantastisch openbaar vervoersysteem met bus en trein. Maar als het soms even niet kan omdat er toevallig net geen bus of trein rijdt, nou dan pakken we onze Greenwheels deelauto, en daar geniet ik ontzettend van. Wat ik bedoel met ontzorgen is dat we nooit hoeven na te denken over rekeningen van de garage, wisselen van de banden. En verzekeringen, parkeerkosten - wij wonen in het centrum hebben we geen zorgen over. Daarnaast vinden we het ook fijn dat we een steentje bijdragen aan de reductie van CO2-uitstoot, maar ook de ruimte die auto's innemen. Dat ik met de bus onderweg kan zijn, met de trein, dat ik dingetjes kan doen met de deelfiets. Maar als ik een auto nodig heb, dat ik ook op de auto kan terugvallen. Dat is dat wat ik flexibele mobiliteitsmix noem. Als mensen aan me vragen: komt er ooit nog een auto? Wat mij betreft absoluut niet. Ik ben er zo blij mee. We zijn helemaal vrij om te gaan en staan waar wij willen, met de voorwaarden die wij nodig hebben. Makkelijk, eenvoudig en snel geregeld.
Ook stilstaan kost de volle mep
Toen de twee in april 2022 afscheid namen van hun eigen auto, hoefden ze namelijk niet meer na te denken over keuringen, reparaties, verzekeringen en belastingen, zegt Hanne-Maria. ‘Van die hele onzekere rataplan ben je af. Je betaalt voor het gebruik van de deelauto vaste bedragen, en verder heb je geen zorgen. Dat vind ik erg fijn!’ Egon: ‘Zo’n eigen auto staat bovendien toch vooral veel stil. Ook dan kost ‘ie nog steeds de volle mep. Ik merk gewoon dat we die auto helemaal niet missen. We zijn hartstikke mobiel. We lopen, we fietsen, we gebruiken het uitstekende openbaar vervoer hier in de regio. En als het nodig is pakken we de deelauto.’
Elke auto minder op straat helpt
Dat doen Egon en Hanne-Maria nu ongeveer twee keer per maand. Als het slecht weer is bijvoorbeeld en als ze ergens moeten zijn waar het ov geen optie is. Of als ze iets groots moeten vervoeren of grote inkopen gaan doen. ‘Je merkt dat je verder eigenlijk helemaal niet zo vaak de auto hóeft te nemen’, zegt Hanne-Maria. ‘Je kiest er veel bewuster voor dan wanneer je een eigen auto hebt. Ik vind het ook mooi dat we op die manier echt een steentje kunnen bijdragen aan verduurzaming. En dat we schaarse ruimte in de stad vrijmaken. Elke auto minder op straat helpt.’
‘We zijn hartstikke mobiel. We lopen, we fietsen, we gebruiken het uitstekende openbaar vervoer hier in de regio. En als het nodig is pakken we de deelauto.’
Station uit, brug over en daar stond ‘ie
Onlangs hebben Egon en Hanne-Maria ook tijdens een weekje weg dankbaar een deelauto gebruikt. Ze verbleven op het Groningse platteland, waar het ov erg dun is gezaaid. Dus namen ze de trein naar de stad Groningen. ‘Die 3,5 uur zit je al veel relaxter dan in de auto’, zegt Egon. ‘In de stad hadden we een Greenwheels gereserveerd, die we tijdens ons verblijf gebruikten. Het was station uit, brug over en daar stond ‘ie al.’ Hanne-Maria: ‘Een elektrische nog wel! Daar was ik blij mee, want ik rij alleen automaten. Die staan er in Heerlen nog niet. Daarom rijdt Egon hier altijd. Maar ik vind rijden op zich erg leuk, dus het was fijn dat het daar kon.’
Zorgeloos met de deelfiets terug
In de flexibele mobiliteitsmix van Egon zit nog meer deelvervoer. Hij werkt net over de grens, in de Duitse buurstad Aken. Die deelt met de Limburgse regio Parkstad, waar Heerlen deel van uitmaakt, een systeem van elektrische deelfietsen. Anders dan elders in het land worden die geparkeerd en opgeladen in speciale rekken, waardoor ze niet her en der staan én gegarandeerd opgeladen zijn. ‘Ik ga bijvoorbeeld in de ochtend met de trein naar mijn werk, en als ik dan einde dag zie dat het mooi weer is, pak ik zo’n fiets voor de terugweg en trap ik mijn hoofd lekker leeg. En die fiets kan ik dan gewoon zorgeloos in Heerlen parkeren.’
We genieten nu veel meer van de omgeving
Hanne-Maria: ‘We zijn sowieso meer gaan bewegen sinds we die eigen auto niet meer hebben. Dus het maakt je ook fitter. Je bent je bovendien veel bewuster van waar je bent. Je reisbeleving verandert. Met de eigen auto stap je voor de deur in en uit en zie je weinig. Als we nu op de fiets stappen of ergens naar het station, de bushalte of de deelauto lopen, dan genieten we veel meer van de omgeving. Je ziet het landschap en de plaatsen waar je bent op een heel andere manier. Met de auto heb je veel meer stress en let je met de drukte van tegenwoordig eigenlijk alleen maar op de weg.’
Er wordt gelukkig aan uitbreiding gewerkt
Hoe blij de twee ook zijn met hun mobiliteitsmix en de deelauto, het is niet alleen maar hosanna. In Parkstad, toch de zesde stadsregio van Nederland, staan tot nog toe niet al te veel deelauto’s, waardoor ze ook wel eens hebben misgegrepen. ‘Dat moet je niet te vaak hebben natuurlijk, want dat ontmoedigt’, zegt Egon. Zichtbaarheid maakt bovendien bewust, denkt Hanne-Maria. ‘Zie je als potentiële gebruiker die auto’s op veel meer plekken staan, dan zul je er ook eerder aan denken om er eens een te gebruiken. Er wordt hier gelukkig aan uitbreiding gewerkt, weten we. Ik hoop óók met elektrische auto’s, die altijd een automaat hebben. Dat zou voor mij heel fijn zijn.’
Eigen auto is gewoon geen optie meer
De kans dat Egon en Hanne-Maria weer bezwijken voor een eigen auto is ondanks dat kleine ongemak vrijwel nihil, zegt Hanne-Maria. ‘Nee, die komt er echt niet meer. Dan zou er toch eerst wel iets héél geks moeten gebeuren.’ En ook Egon sluit uit dat hij weer zou zwichten voor een tweedehandsje. ‘Dat is voor mij gewoon geen optie meer, nu we hebben ervaren hoe fijn en flexibel we op deze manier kunnen reizen. En dan zijn we ook nog eens duurzamer bezig en goedkoper uit. Wat wil je nog meer?’