Auto’s delen in Zeist: ‘Het is zo makkelijk, je hebt er geen omkijken naar’
Altijd een auto beschikbaar wanneer je er een nodig hebt, zonder hoge kosten elke maand. Het zijn prettige voordelen wanneer je kiest voor een deelauto in plaats van een eigen auto, vindt Nienke (25) uit Zeist. Zij gebruikt regelmatig een deelauto van MobiGo, een commerciële aanbieder. Hoe gaat dat in zijn werk? En voor welke ritjes kan ze inmiddels niet meer zonder? ‘Als het regent, kan ik vrienden makkelijk even oppikken bij het station.’
Ik vind het gebruiken van een deelauto ideaal. Het is goedkoper dan een eigen auto, je hebt er geen onderhoud aan, het is super makkelijk met de app en je kan hem in veel situaties gebruiken. Zo ga ik er wel eens mee met mijn katten naar de dierenarts, wat met het ov of met de fiets gewoon niet te doen is. Je kan makkelijk grote spullen ophalen of naar vrienden, vrienden ophalen van het station. Ik kan het iedereen aanraden.
Knieschijf eraf
Anderhalf jaar geleden probeerde Nienke het voor het eerst uit. Ze had geen eigen auto, maar af en toe had ze wel een auto nodig. Bijvoorbeeld om met katten Aslan en Sjef naar de dierenarts te gaan. Of naar het dierenziekenhuis in Utrecht. Daar moest Aslan vorig jaar best vaak naartoe, vertelt Nienke. ‘Hij had problemen met een van zijn knieschijven. Die lag er vaak af, waardoor we voor de diagnose, de operatie en het hersteltraject regelmatig heen en weer moesten naar het dierenziekenhuis.’
Dat is met het openbaar vervoer (ov) naar eigen zeggen niet te doen. ‘Ik zou dan eerst op de fiets naar het treinstation moeten. Daarna met de trein naar Utrecht. Geen idee hoe je vanaf daar met het ov naar het dierenziekenhuis komt. En dan heb ik het nog niet eens over het fietsen met een kat onder je arm: dat is op zijn zachtst gezegd een uitdaging.’
‘Als het regent, kan ik vrienden met de deelauto makkelijk even oppikken bij het station’
Even oppikken
Voor Nienke is de deelauto dan ook ontzettend handig voor dit soort noodzakelijke, korte ritten waarbij het ov geen handig alternatief biedt. Al gebruikt ze ook voor minder noodzakelijke ritten graag de deelauto. ‘Ik organiseer regelmatig een bordspelavond met mijn vrienden, die niet in de buurt wonen. Spelen we bij mij, dan komen ze vaak met de trein. Als het dan regent, kan ik ze met de deelauto makkelijk even oppikken bij het station.’
Al snel prijzig
Nog een voordeel van het gebruiken van de deelauto: de korte ritjes zijn vriendelijk voor Nienke’s portemonnee. Zou ze voor dezelfde ritjes een eigen auto aanschaffen, dan is ze aan het eind van de maand duurder uit. ‘Een eigen auto wordt al snel prijzig. Denk aan onderhoudskosten, wegenbelasting, verzekeringen enzovoorts. En dan heb je nog geen kilometer gereden. Het geld dat ik hieraan kwijt zou zijn, daar kom ik niet eens bij in de buurt met de korte ritjes die ik met de deelauto maak.’
Proefrit
Voordat je een eerste auto kunt reserveren, maak je bij MobiGo een proefrit. Prettig en handig, vindt Nienke. ‘Ik was een schakelauto gewend. Hierbij druk je de koppeling in en dan rem je. Ga je daarna rijden in een elektrische automaat, dan kan het zijn dat je met je linkervoet de rem indrukt zoals je de koppeling zou indrukken en sta je vrij abrupt stil. Tijdens de proefrit leer je dat af.’
Veel modder
Wanneer er onderhoud gepleegd moet worden aan de deelauto, dan zorgt MobiGo daarvoor. Dat is prettig, vindt Nienke. ‘Stel dat er iets mis is met de auto, dan hoef ik dat niet op te lossen. Dat regelt MobiGo allemaal. Je hebt er dus bijna geen omkijken naar.’ Wel zijn gebruikers zelf verantwoordelijk voor het schoonhouden van de auto. ‘Heb je er bijvoorbeeld iets in vervoerd of zit er veel modder in na een boswandeling, dan is het wel de bedoeling dat je zelf even langs de wasstraat rijdt. Daar letten we als gebruikers met elkaar op, dat de auto niet te vies wordt.’
‘Het is gewoon een prettige en duurzame auto, die erg lekker rijdt’
Ook de katten zijn er blij mee
‘Tot slot’, zegt Nienke, ‘is het ook gewoon een prettige en duurzame auto, die erg lekker rijdt.’ De katten miauwen goedkeurend. Ook zij vinden het een fijne auto, ondanks dat ze er een hekel aan hebben om met de auto vervoerd te worden. Maar als ze per se mee moeten, dan maar in de deelauto. ‘Die maakt minder herrie dan een benzineauto, dus dat vinden ze minder erg.'